Artiklar

Snart är det dags igen!

Den 14:e juni beräknas båtarna i Volvo Ocean Race segla in i Göteborgs Hamn och Race Village. Man kommer att stanna här en vecka för folkfest och seglingar, för att sedan ge sig ut på det sista benet (ja det heter så på seglingsspråk) till slutdestinationen Haag i Nederländerna.

Vid samma tid för tre år sedan gick Team SCA i mål i Göteborg. En svensk båt med 11 tjejer ombord, som tillryggalagt 38 000 sjömil, eller drygt 7 000 landmil och som klarat av en episk utmaning. Den mest lyckosamma tjejbåten som någonsin besegrat de sju haven, och lite till. Besättningens prestation var enorm, och står i imponerande särklass. Helt fantastiskt. Men det finns också en väldigt spännande story bakom varumärket SCAs resa, från de norrländska skogarna och hur de bland annat använde Volvo Ocean Race som en utmaning och möjliggörare för att visa på sina budskap och för att kunna nå sina kommunikativa och affärsmässiga mål för att slutligen landa i det nya varumärket Essity.

Med den inramningen så vill vi på MCPLAY vara lite extra generösa i sommarvärmen.  Eftersom det är dags igen får ni möjlighet att fritt ta del av ett extra långt MCPLAY-avsnitt.
Här bjuder Frida Ohlander på en story om en denna varumärkesresa, som utgår från SCA, genom Volvo Ocean Race, till hur man i praktiken tog fram det nya varumärket och samtidigt formerade den nya Essity.
Frida, som till vardags är Corporate Brand Director på Essity, har varit med på och navigerar oss igenom denna resa vilken också innebär en stor förändring för de ca 48 000 anställda i företaget och hur man i grunden förändrade hela sitt varumärkesarbete,  positionering, sätt att kommunicera och engagera sig. Allt utifrån sina värderingar och med ett tydligt syfte.

Så välkomna till äventyret. Och tack Frida för en härlig story.

Tänk att du bara går några år tillbaka och tänker på vad det var man skulle klara av då för att bli framgångsrik.
Samarbete, ledarskap och att sikta högt känns väl igen. Och det är fortfarande relevant.

Och så jämför du det med vad man pratar om nu. Och kanske inte bara pratar om, utan faktiskt gör. Då inser man snabbt några saker.

  • Tiden går faktiskt fortare nu. Relativt sätt.
  • Maskiner och digitalisering är kanske inte ett så stort hot som man trodde. Det är möjligheter. Eller t o m nödvändigheter.
  • Marknadsavdelningens vara eller icke vara är förmodligen en icke-fråga. Det är klart att marknadsfunktionen kommer att se helt annorlunda ut. Och förmodligen i vissa organisationer finns den inte mer. Men kärnkompetensen inom de flesta områden behövs fortfarande. Men kraftigt ympade med nya förmågor som är viktiga för ett företag. Samma med säljavdelningen. Sannolikt kommer de att hänga ihop under en revenue-funktion och kanske distribuerade i organisationen.

Det finns så många undersökningar och allt fler exempel på att man redan slagit ihop marknad, sälj och adderat dataanalytiska förmågor och inte minst fått såväl PR, Branding som HR att samverka. Men herregud, tänker du. Det är ju helt omöjligt att få dessa silos att över huvud taget tala med varandra. Och dessutom drivs de av olika KPI:er… Well. Not anymore. I alla fall på vissa ställen. Fundera lite på vad detta innebär för just din verksamhet.

Läs mer

Att världen förändras allt snabbare och digitaliseringen ständigt ritar om spelplanen för hur vi skapar värde och gör affärer har ni säkert hört till leda. Men vem talar om lösningarna? För de medvetna företagen och medarbetarna är ju detta en stor möjlighet. För de som fortfarande duckar är det ett gigantiskt hot. Utvecklingen i sig är inget vi kan stoppa. Men vi kan skapa bättre positioner för att dra nytta av den. För det krävs, uppdaterad, tillgänglig och inte minst, motiverad kompetens. Här finns en brist.

FÖRR KUNDE DET vara OK att arbeta i stuprörsorganisationer där var och en tog ansvar för sitt eget område. Tyvärr är det så det är på alltför många företag även idag. Problemet är att det inte kommer att funka. Nu måste alla ledande befattningshavare ha en mycket bredare kunskapsbas att stå på. En plattform där man förstår mer om mer. Där man förstår vardagens utmaningar i marknadsföring, försäljning, produktutveckling, teknik, HR, varumärkesfrågor och inte minst ledarskap. Och hur allt hänger ihop i en digitaliserad värld.

NU GÄLLER DET att kunna leda ingenjörer som skall samarbeta med beteendevetare, som skall samarbeta med ekonomer, som skall samarbeta med säljare, som skall samarbeta med marknadsförare, som skall samarbeta med kreatörer som skall samarbeta med innehållsproducenter, som skall samarbeta med journalister som skall…

Läs mer

MCPLAY premiärvloggar i en intervju med Per Sjögren som varit på CES2018.

Verkar man genom att förmedla kunskap och ökat lärande över nätet kring marknadsföring, försäljning och ledarskap så vore det väl väldigt märkligt om vi inte försöker nå vår publik på samma sätt som vi levererar vår nytta. Med video, på nätet. Vi kommer därför att publicera våra artiklar som skrivet material eller med rörlig media.

INTERVJU INNAN VI SLÄPPER NÄSTA AVSNITT.

Vi är otroligt glada över att få inleda med just Per Sjögren, till vardags digital strateg och business transformer med Göteborg och HiQ som hemvist, men även med andra uppdrag. Per har nyligen varit på CES2018, den stora elektronikmässan, eller snarare digitala mötesplatsen där de häftigaste och coolaste innovationerna trängs med varandra om att förtjäna uppmärksamheten.

Inom kort kommer ett MCPLAY-avsnitt med Per om just detta. Men vi kunde inte låta bli att lätta lite på förlåten. Så här kommer vår första intervju. Vi lovar att det kommer fler, med ojämna mellanrum. Hoppas ni finner nytta och nöje. Vi hörs!

Visst vill väl du bidra till ökad tillväxt i det företaget du jobbar på? Svaret är naturligtvis ja!
Tillgänglig kunskapstid är en kritisk faktor för att skapa tillväxt.

Den förestående automatiseringen i arbetslivet kommer på kort sikt att skapa fler jobb snarare än färre. Men kunskapsintensiva företag har svårt att finna rätt kompetens. Framgångsfaktorer är därför att motivera sina anställda och främja ständigt lärande och utveckling. Och att kunna verka i en mer digitaliserad miljö. Vår tillväxt och attraktionskraft hänger på det. Dessutom finns behovet över konjunkturcyklerna. Så långsiktighet blir ett krav. Allt enligt en undersökning av Deloitte, ”What key competences are needed in the digital age?”.

Att behovet av kunskap, färdigheter, tillgängligt ledarskap blir oerhört viktigt, medan bristande motivation är hinder för att företag skall kunna utvecklas och anpassa sig till nya förutsättningar på marknaden, visar även OECDs rapport från 2017, ”Key issues for digital transformation in the G20”.

MAN MÅSTE ÅTERVINNA OCH UPPDATERA KUNSKAPEN HOS MEDARBETARNA
Vanligt är att man tror att det räcker med att ömsa skinn från äldre kollegor till yngre. Då får man ju modernitet och digitaliseringen på köpet. Det är inte bara felaktigt, det är dessutom ett väldigt resursslöseri. Jag skall förklara varför…

Den kunskap som i dag finns hos individerna är antingen relevant, eller har åtminstone varit mer relevant tidigare. Men på samma sätt som man återvinner insatsvaror i tillverkningsindustrin, som sedan återförs och förädlas till nya produkter, så kan vi återvinna den tillgängliga kunskap som finns. Men vi måste också tillföra ny kunskap för att den befintliga skall vara användbar. Vi måste dessutom göra allt detta kontinuerligt.

Just nu lever vi en fantastiskt häftig tid med otroligt många möjligheter, men också en hel del tuffa utmaningar. En ökad tillväxt, en ekologisk omställning som dessutom är mer lönsam, innovation kring teknik som bilar, transporter men också nya affärs- och betalningsmodeller och ägarskap. Utmaningen är försöka förstå allt och göra kunskap till vårt verktyg och förändringar till våra bästa vänner. Eller så kan vi strunta i dem och ge upp. Tillhör du den senare kategorin kan du sluta läsa nu.

STÄNDIGT LÄRANDE GER DIG HELHET OCH FÖRSPRÅNG
Utmaningen idag är att förstå mycket mer om mer så att man själv skall kunna knyta ihop sambanden och förstå hur vi skapar och bidrar till hållbara organisationer, attraktiva erbjudanden och människor som växer och kan samarbeta. ”Connecting the dots” som Steve Jobs sa. Och samtidigt koppla ihop historien med framtiden.

Ständigt lärande och utveckling är tillsammans med goda värderingar det som motiverar och attraherar mest. Då talar vi även om de yngre generationerna som kommer med helt färska kunskaper som kan integreras med erfarenhet. Dessutom är lärande och värderingar något man kan bygga in i företagets DNA.

VINNARE MED KOLLEKTIV MEDVETENHET, ÖKAD MOTIVATION OCH FÖRMÅGA ATT MÅLSTYRA
Jag tror att framtidens vinnare sitter i en organisation som besitter en högre grad av kollektiv medvetenhet om sin position och omvärld. Motivation är också en förutsättning för att få och ta ansvar och utvecklas till tänkande individer som i högre utsträckning har förmågan att styra mot målen i stället för att bli detaljstyrda med ständiga instruktioner.

Så därför undrar jag, är ni redo för framtiden?