Snart är det dags igen!

Den 14:e juni beräknas båtarna i Volvo Ocean Race segla in i Göteborgs Hamn och Race Village. Man kommer att stanna här en vecka för folkfest och seglingar, för att sedan ge sig ut på det sista benet (ja det heter så på seglingsspråk) till slutdestinationen Haag i Nederländerna.

Vid samma tid för tre år sedan gick Team SCA i mål i Göteborg. En svensk båt med 11 tjejer ombord, som tillryggalagt 38 000 sjömil, eller drygt 7 000 landmil och som klarat av en episk utmaning. Den mest lyckosamma tjejbåten som någonsin besegrat de sju haven, och lite till. Besättningens prestation var enorm, och står i imponerande särklass. Helt fantastiskt. Men det finns också en väldigt spännande story bakom varumärket SCAs resa, från de norrländska skogarna och hur de bland annat använde Volvo Ocean Race som en utmaning och möjliggörare för att visa på sina budskap och för att kunna nå sina kommunikativa och affärsmässiga mål för att slutligen landa i det nya varumärket Essity.

Med den inramningen så vill vi på MCPLAY vara lite extra generösa i sommarvärmen.  Eftersom det är dags igen får ni möjlighet att fritt ta del av ett extra långt MCPLAY-avsnitt.
Här bjuder Frida Ohlander på en story om en denna varumärkesresa, som utgår från SCA, genom Volvo Ocean Race, till hur man i praktiken tog fram det nya varumärket och samtidigt formerade den nya Essity.
Frida, som till vardags är Corporate Brand Director på Essity, har varit med på och navigerar oss igenom denna resa vilken också innebär en stor förändring för de ca 48 000 anställda i företaget och hur man i grunden förändrade hela sitt varumärkesarbete,  positionering, sätt att kommunicera och engagera sig. Allt utifrån sina värderingar och med ett tydligt syfte.

Så välkomna till äventyret. Och tack Frida för en härlig story.

 

Dela artikel