Tänk att du bara går några år tillbaka och tänker på vad det var man skulle klara av då för att bli framgångsrik.
Samarbete, ledarskap och att sikta högt känns väl igen. Och det är fortfarande relevant.

Och så jämför du det med vad man pratar om nu. Och kanske inte bara pratar om, utan faktiskt gör. Då inser man snabbt några saker.

  • Tiden går faktiskt fortare nu. Relativt sätt.
  • Maskiner och digitalisering är kanske inte ett så stort hot som man trodde. Det är möjligheter. Eller t o m nödvändigheter.
  • Marknadsavdelningens vara eller icke vara är förmodligen en icke-fråga. Det är klart att marknadsfunktionen kommer att se helt annorlunda ut. Och förmodligen i vissa organisationer finns den inte mer. Men kärnkompetensen inom de flesta områden behövs fortfarande. Men kraftigt ympade med nya förmågor som är viktiga för ett företag. Samma med säljavdelningen. Sannolikt kommer de att hänga ihop under en revenue-funktion och kanske distribuerade i organisationen.

Det finns så många undersökningar och allt fler exempel på att man redan slagit ihop marknad, sälj och adderat dataanalytiska förmågor och inte minst fått såväl PR, Branding som HR att samverka. Men herregud, tänker du. Det är ju helt omöjligt att få dessa silos att över huvud taget tala med varandra. Och dessutom drivs de av olika KPI:er… Well. Not anymore. I alla fall på vissa ställen. Fundera lite på vad detta innebär för just din verksamhet.


Tänk dig KPI:er som för alla avdelningar i alla fall har en gemensam riktning. Riktningen mot syftet med verksamheten. Det händer nu. Och varför då? Jo, kunder, brukare, patienter eller medborgare börjar få en ny inställning till saker och ting. Framför allt är de mer medvetna. De köper inte vilken “skit” som helst. De tar ingen “skit” som kund. De vill inte bidra till en värld som inte går att vara i framöver. Och de börjar förstå hur det skall utöva sin individuella lilla makt, till att bli en gemensam “konsument-makt”.

De stora trenderna med en ändrad demografi, urbanisering, klimathot, digitalisering… ja ni känner igen det. Gemensamt är att det innebär förändringar. Och på så sätt är det faktiskt lite smått demokratiskt. Effekterna av vad vi kollektivt hittar på påverkar oss alla. Och visst, det finns många fällor på vägen. Men jag tycker mig se en massa motreaktioner.

För tänk dig – digitaliseringen är inte bara ett hot som skapar automatisering och bortrationalisering av massa arbetstillfällen. Såklart. I sig innebär digitaliseringen oerhört mycket fler arbetstillfällen, just nu. Och det är också så att vi nästan inte kan effektivisera mer av det en människa kan hinna med på en timma. Men vi kan organisera oss smartare. Vi kan skapa ett oerhört mycket mer hållbart och smartare ledarskap. Ett ledarskap som fokuserar på att skapa förmågor och bygga team som drivs av syften, lust och glädje. Som förstår riktningen mot visionen och i högre utsträckning kan leda sig själva.

I digitaliseringens fotspår, liksom i många andra spår av utveckling, följer självklart massa avarter. En del av dessa börjar nu hanteras. Facebook är i ständiga möten med parlament från såväl USA som EU. Val och kampanjer avslöjas som riggade. Och redan i upploppet till dataskyddsförordningen (GDPR) börjar det stora mediabolagen och nätverksjättarna att skjuta ansvaret på varandra och hitta på lösningar för att göra något som verkar rätt, men ändå är finter på vägen. Verkligheten går som sagt snabbare än vi hinner med. Ibland. Men redan nu börjar vi förstå att vi som konsumenter har data som är värt något. Låt säga att du är oerhört aktiv på Facebook, Instagram och WhatsUp, och bestämmer dig för att hoppa av. Vad skulle då ditt kommersiella värde i form av data innebära i kronor, dollar eller Euro? Skulle du rent av få ett erbjudande om att stanna kvar?

En av många värderingsbaserade teser som kom fram från den galna och kreativa mötesplatsen South by Southwest, SXSW2018, var t ex att de ackumulerade värdet av data skulle vara lika mycket värd som all olja i världen år 2038. Andra slutsatser var att vi måste säkerställa att vi har en mångfald i de beteenden som vi bygger in i de AI-lösningar och algoritmer som tas fram. En etik och moral som inte avspeglar vita män i ett visst åldersspann utan tar hänsyn till jämlikhet av alla de slag. Och självklart måste det börja i företagen och organisationerna som tar fram och implementerar detta.

Och om du orkat läsa så här långt så kanske du listat ut att hur mycket teknik och smarta lösningar du än tar fram, så måste de var nyttiga för mänskligheten. De måste utvecklas av, kanske, ingenjörer, men tillsammans med humanister, marknadsförare, säljare, och branschfolk. Och arbetet måste ledas av ledare som förstår att förändring och ständigt och gränslöst lärande är alldeles nödvändigt. Och det råder nu brist på digital kompetens såväl i styrelser som i ledande positioner. Det påverkar, som jag tidigare varit inne på, vår konkurrenskraft. Men det är inte bara teknik som man nödvändigtvis måste addera. Det är hur man skapar organisation och erbjudanden som drar nytta av teknik och hur man kan måste tänka ständigt nytt. Att skapa en dynamisk förmåga. Att få individer och team att bli medvetna och förstå såväl det inre som yttre förändringstrycket.

Då inser man snabbt att vi behöver vara såväl generalister som specialister, där en förståelse för värderingar, etik, moral och nyfikenhet bortom silogränserna kommer att vara framgångsfaktorer. Ja till och med förutsättningar för all innovation framöver. Och med en en demografi som innebär att färre tillgängliga timmar skall försörja en äldre befolkning som inte bara lever längre. Utan också kanske kan bidra längre…

Jag älskar tanken på mentorskap och omvänt mentorskap. Äldre har erfarenheten och har gjort misstagen, och gör förvisso en hel del fortfarande. Men alltför många är naiva inför teknikens möjligheter och framför allt påverkan på våra beteenden. Medan yngre tros ha en självklar och sömlös medfött digital förmåga. Ingen, jag säger ingen, har idag en kunskapsnivå, som håller om några år. Det enda man kan vara säker på är att ständigt lärande kommer att vara absolut nödvändig för att vara relevant framöver. Och att förstå hur vi lär oss, hur vi tar till oss kunskap och hur vi påverkas av all den information som skapas hela tiden. Hur hjärnan funkar och hur vi tar beslut.

Så låt oss avsluta med att vara lite optimistiska.

Tänk dig – med ökad medvetenhet har vi en ökad förståelse för våra utmaningar. Genom att ständigt verka över våra kunskapgränser skapar vi i praktiken en ökad kompetens och mognad att använda för innovation och utveckling. Och med goda värderingar och strävan efter de högre syftena så kommer vi tillsammans med digitalisering och teknik att kunna skapa en tillväxt som faktiskt är möjlig. Och hållbar.

Snart är det sommar på riktigt och våra nya avsnitt tar en liten paus. Ni som redan är prenumeranter har nu ett ständigt växande urval av relevanta avsnitt att lära er av och att diskutera tillsammans för att skapa er kollektiva kompetens. Och ni som inte kommit så långt i ert beslut kring ständigt lärande – prova på några avsnitt och fundera på hur just din organisation skulle kunna ha nytta av ständig kunskapstillförsel.

Vi har redan spelat in nya avsnitt att avnjuta efter sommaren. Bland annat så handlar de om digital transformation för att få organisationer och människor att bli konkurrenskraftiga i en alltmer digitaliserad värld. Eller hur man bygger upp en intern marknadsorganisation som dessutom kan driva en internationalisering. Ja, vi har några till på lut redan nu. Om ni tittar in här med jämna mellanrum som kan ni kika på våra teasers. De kanske kan skapa några ledtrådar och kittla lite.

Men innan sommaren är här så kommer ett avsnitt med Frida Ohlander, Brand Director på Essity som handlar om hur SCA Hygiene blev Essity och hur de lät sina inneboende värderingar ligga till grund för sitt nya varumärke men också vara en ledstjärna i sin Volvo Ocean Race-satsning förra gången det begav sig. Något som ju snart är aktuellt igen när båtarna anlöper Sverige och Göteborgs hamn i mitten av juni.

Vi säger inget mer nu, men det är en häftig historia och de kommer att bli kul att följa. Mycket nöje.

Tänk dig – det vill gärna bli bra!

Dela artikel